Yang Yang Cai 

"Eerlijk interpreteren betekent voor mij dat ik trouw blijf aan de geest van de muziek, zonder mezelf te verliezen."

Interview Yang Yang Cai PianoVrienden

Voorwoord PianoVrienden

Yang Yang Cai is een uitzonderlijk talent met een ongekende muzikale diepgang en een bewonderenswaardige toewijding. Al vanaf jonge leeftijd straalt zij een zeldzame combinatie van passie, discipline en artistieke verfijning uit. In dit interview krijgen we een intieme inkijk in het leven en de gedachten van een concertpianiste die niet alleen haar instrument, maar ook haar publiek weet te raken. Een inspirerend portret van een muzikale krachtpatser in volle bloei.


Interview - Yang Yang Cai


Wat zijn de belangrijkste waarden die je als persoon en muzikant nastreeft?

Autonomie, daadkracht en avontuur.


Hoe heeft je jeugd en familie je gevormd tot wie je nu bent, zowel persoonlijk als muzikaal?

Ze hebben mij geprobeerd alle kansen te geven en mij zoveel mogelijk geholpen op muzikaal gebied. Mijn ouders brachten me van jongs af aan naar pianoles, dansles, enzovoort.

Wat betekent 'thuis' voor jou, gezien je internationale achtergrond en carrière?


Ik heb een groot deel van mijn carrière in Nederland gehad en ik denk dat ik zowel de positieve aspecten van mijn Chinese achtergrond als de Nederlandse cultuur heb opgepikt, aangezien ik daar ben opgegroeid.


Zijn er specifieke momenten of ervaringen die je levensvisie significant hebben beïnvloed?


Ja, ik denk dat er altijd leermomenten zijn en dat je van elke ervaring iets meeneemt. Op pianogebied heeft het meedoen aan en winnen van concoursen me mentaal gevormd. Ik denk terug aan het winnen van het YPF, wat een grote stap in mijn carrière als concertpianist was en veel deuren opende.


Hoe ga je om met de druk en verwachtingen die komen kijken bij een carrière als concertpianiste?


Ik probeer veel te mediteren en yoga te doen voordat ik optreed. Daarnaast sport ik veel; dat houdt me scherp.


Naast pianospelen, welke andere kunstvormen of hobby's beoefen je graag?


Ik vind schilderen en dansen leuk. Dat doe ik graag in mijn vrije tijd.


Je hebt aangegeven interesse te hebben in schrijven en schilderen; hoe uit zich dat in je dagelijks leven?


Ik schrijf voornamelijk veel voor mezelf en schilder wanneer ik daar behoefte aan heb. Voor mij is dat een andere uitlaatklep voor mijn creativiteit.


Hoe dragen deze andere bezigheden bij aan je muzikale expressie en creativiteit?


Ik denk dat het allemaal uitlaatkleppen zijn die me op een andere manier uitdagen.


Je begon op vijfjarige leeftijd met pianospelen; wat trok je destijds aan in het instrument?


Ik vond de piano een prachtig instrument, vooral de klanken die het voortbracht.


Hoe heeft de begeleiding van Noor Relijk en later Jan Wijn je muzikale pad beïnvloed?


Ze hebben me zoveel mogelijk geholpen en me muzikaal heel veel geleerd.


Wat waren de belangrijkste lessen die je hebt geleerd tijdens je studie aan het Conservatorium van Amsterdam en de Accademia Pianistica di Imola?


Pace heeft me meer geleerd over techniek, klankkleur, verhaallijn en melodie.


Hoe heeft je huidige studie aan het Royal College of Music in Londen je muzikale perspectief verder gevormd?


Norma heeft me geholpen met het nuanceren van mijn klank, het stimuleren van mijn verbeeldingskracht en het ontwikkelen van een rijkdom aan ideeën.


Kun je iets vertellen over je ervaringen met masterclasses van gerenommeerde pianisten zoals Ronald Brautigam en Maria João Pires?


Ik vond het heel bijzondere ervaringen. Ze hadden allebei hun eigen manier van interpretatie en expressie.


Wat betekende het voor je om op negenjarige leeftijd Nederland te vertegenwoordigen op het International Steinway Festival?


Voor mij was dat een bijzonder moment, omdat ik als jongste deelnemer ooit mocht meedoen.


Hoe kijk je terug op het winnen van de Grand Prix Youri Egorov in 2019?


Ik kon het eigenlijk niet geloven. Op dat moment wilde ik vooral het Chopin-concert uitvoeren met orkest, omdat ik dat een van de leukste dingen vind om te doen.


Welke impact hadden deze vroege successen op je verdere carrière?


Ik kreeg veel concertaanbiedingen en heb veel mensen leren kennen in de muziekwereld en -industrie, die mij weer verder hebben geholpen in mijn pianocarrière in Nederland.


Wat zijn enkele hoogtepunten uit je optredens in zalen zoals het Concertgebouw Amsterdam en de Laeiszhalle in Hamburg?


Dat waren zeker hoogtepunten. Het optreden met Von Eckardstein was bijvoorbeeld erg bijzonder.

Interview Yang Yang Cai PianoVrienden
Interview Yang Yang Cai PianoVrienden
Interview Yang Yang Cai PianoVrienden
Interview Yang Yang Cai PianoVrienden
Interview Yang Yang Cai PianoVrienden

Hoe ervaar je het spelen in verschillende landen en culturen, en wat neem je daarvan mee in je muziek?


Ik vind het leuk om te zien hoe het publiek in elk land anders reageert. Tijdens een tour in Indonesië viel het me op hoe warm en jong het publiek was. Jongeren leken daar meer geïnteresseerd in klassieke muziek.


Je hecht veel waarde aan een eerlijke interpretatie van composities; hoe geef je daar invulling aan in je uitvoeringen?


Ik verdiep me zo goed mogelijk in de achtergrond van een stuk – de tijd waarin het is geschreven, het karakter van de componist en wat hij of zij mogelijk heeft bedoeld. Tegelijkertijd luister ik naar mijn intuïtie. Eerlijk interpreteren betekent voor mij trouw blijven aan de geest van de muziek, zonder mezelf te verliezen. Het is een balans tussen respect voor de partituur en ruimte voor persoonlijke expressie.


Wat trekt je aan in minder bekend repertoire, zoals de werken van Szymanowski?


Vooral de klankkleuren vind ik erg mooi.


Hoe kies je de stukken die je opneemt en uitvoert, zoals op je album 'La Leggierezza'?


Ik werd geïnspireerd door mijn docent Enrico Pace, een enorme Liszt-kenner. Daardoor heb ik een Liszt-cd opgenomen. Omdat die stukken niet vaak worden gespeeld of opgenomen, leek het me extra leuk.


Kun je iets vertellen over je samenwerking met het Amsterdam Piano Trio en hoe kamermuziek je muzikale expressie beïnvloedt?


Ik vind kamermuziek geweldig. Samenwerken met anderen heeft me geleerd beter te luisteren, waardoor je samen mooiere muziek maakt.






















Hoe probeer je een brug te slaan tussen de muziek en het publiek tijdens je concerten?


Ik probeer altijd iets te vertellen over de stukken die ik speel, om het publiek erbij te betrekken.


Wat zou je zelf willen inbrengen of delen met de lezers dat nog niet is gevraagd, maar wat jij belangrijk vindt om te vertellen?


Ik vind het belangrijk dat iedereen zijn eigen weg en tijdlijn volgt. Iedereen is anders, en je moet altijd naar jezelf blijven luisteren.


Je timmert enorm aan de weg – wat is je volgende muzikale of persoonlijke uitdaging waar je nu naartoe werkt?


Ik studeer op 11 juni af aan het Royal College of Music en geef in augustus een concert in de St. James Piccadilly Church in Londen. Een geweldige kans!


Je speelt op een prachtige, door jezelf uitgekozen Steinway-vleugel. Wat maakt deze piano zo bijzonder voor jou, en hoe beïnvloedt die je spel?


Het is de heerlijkste piano om op te oefenen, en hij klinkt prachtig. Dat ik hem zelf mocht uitkiezen, maakte het extra speciaal.


Wat zijn je dromen en ambities voor de toekomst, zowel muzikaal als persoonlijk?


Ik zou graag meer willen optreden, ook internationaal.


Hoe zie je de rol van klassieke muziek in de hedendaagse samenleving?


Klassieke muziek wordt een beetje overspoeld door popmuziek. Jonge mensen luisteren er nauwelijks naar. Toch blijft het een eeuwenoude en waardevolle kunstvorm.


Welke boodschap hoop je over te brengen aan je publiek door middel van je muziek?


Dat muziek veel kan betekenen en blijdschap kan brengen.


Hoe blijf je jezelf uitdagen en ontwikkelen als artiest?


Altijd lessen blijven nemen – dat was het advies van Jan Wijn.


Wat betekent succes voor jou, en hoe meet je dat in je carrière?


Succes is voor mij een mooi concert spelen of gewoon blij zijn met wat je die dag hebt geoefend of bereikt. Elke stap is waardevol.


Hoe ga je om met tegenslagen of momenten van twijfel in je muzikale reis?


Ik denk dat er altijd moeilijkheden zullen zijn, in welk beroep dan ook. Dus je moet gewoon doorzetten.


Als je terugkijkt op je carrière tot nu toe, waar ben je het meest trots op?


Ik ben trots op alles wat ik tot nu toe heb bereikt!


Interview Yang Yang Cai PianoVrienden
Interview Yang Yang Cai PianoVrienden

"Succes is voor mij een mooi concert of gewoon blij kunnen zijn met wat je die dag hebt gedaan."

Redactie e-mailadres: 

info@pianovrienden.nl

Pianovrienden | 2024