Yang Yang Cai, een Nederlandse pianist van buitengewoon talent

Yang Yang Cai, een Nederlandse pianist van buitengewoon talent, heeft een indrukwekkend parcours afgelegd in zowel Europa als Azië. Haar passie voor de piano begon op een bescheiden leeftijd van vijf jaar onder de begeleiding van Noor Relijk, waarna ze haar studie voortzette onder de gerenommeerde professor Jan Wijn. 


Na een decennium van toegewijde samenwerking behaalde ze in mei 2019 haar bachelordiploma piano met de hoogste onderscheiding aan het Conservatorium van Amsterdam. Vervolgens, in 2023, ontving ze haar diploma aan de vooraanstaande Accademia Pianistica di Imola onder de begeleiding van Enrico Pace.


Momenteel bevindt Yang Yang zich op het pad van meesterschap, waar ze haar masteropleiding volgt bij Frank van de Laar aan het Conservatorium van Amsterdam in Nederland. Haar reis wordt gekenmerkt door haar voortdurende zoektocht naar nieuwe manieren om betekenis te geven aan muzikale programma's. Dit blijkt uit haar samenwerkingen met artiesten en musici uit diverse genres, evenals uit haar voortdurende persoonlijke ontwikkeling.


Een opmerkelijke prestatie van Yang Yang is haar samenwerking met violist Shin Sihan en cellist Alexander Warenberg, wat heeft geresulteerd in het succesvolle Amsterdam Piano Trio sinds 2017. Hun optredens, waaronder die in de Kleine Zaal van het Concertgebouw in 2019, worden gekenmerkt door hun buitengewone samenspel en artistieke diepgang.


Yang Yang heeft haar vaardigheden verder verfijnd door deel te nemen aan masterclasses van gerenommeerde musici zoals Ronald Brautigam, Boris Berman, en Alexander Gavrylyuk. Haar toewijding aan artistieke groei leidde haar ook naar een workshop onder leiding van Maria João Pires in het Belgais Centre for Arts in 2019, waar ze haar muzikale zintuigen verfijnde en haar persoonlijke band met muziek verdiepte.


Wat Yang Yang het allerliefst doet, is optreden. Haar carrière begon op negenjarige leeftijd, en sindsdien heeft ze opgetreden in gerenommeerde zalen in Nederland, waaronder het Concertgebouw Amsterdam en Muziekgebouw aan ‘t IJ, evenals in internationale locaties zoals de Laeiszhalle in Hamburg. Haar eerlijke interpretaties en haar vermogen om een brug te slaan tussen muziek en luisteraars maken haar optredens keer op keer memorabel.


Yang Yang hecht veel waarde aan de eerlijke interpretatie van composities, waarbij de muziek zelf centraal staat als verbindende factor tussen speler en luisteraar. Haar streven naar eerlijkheid en openheid in haar muzikale expressie heeft als doel een breed publiek te laten ervaren dat muziek een universele taal is die iedereen begrijpt.


Haar talent en toewijding zijn erkend en beloond met verschillende prijzen en onderscheidingen, waaronder de eerste prijs op het Steinway Pianoconcours in 2008 en 2012, en de Junior Finale van de Young Pianist Foundation Competition in 2013. In 2019 ontving ze de eerste prijs van de Young Pianist Foundation Piano Competition 2019 Grand Prix Youri Egorov, waar ze Chopins Tweede Pianoconcert vertolkte onder leiding van Jean-Bernard Pommier.


Yang Yang is dankbaar voor de steun die ze heeft ontvangen van verschillende organisaties, waaronder de VandenEnde Foundation, het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds, en het Prins Bernhard Cultuurfonds. Ze voelt zich bevoorrecht om een Steinway & Sons D-274 in bruikleen te hebben van de Stichting Voorlinden.


Met haar uitzonderlijke talent en haar voortdurende streven naar artistieke excellentie, blijft Yang Yang Cai een bron van inspiratie voor zowel muziekliefhebbers als aspirant-musici over de hele wereld.

Op 20 juni 2024 staat er een bijzondere gebeurtenis gepland in het Conservatorium van Amsterdam: toppianiste Yang Yang Cai zal schitteren tijdens haar final master recital piano. Deze dag markeert een belangrijke mijlpaal in haar carrière en belooft een onvergetelijk muzikaal spektakel te worden.


Het recital zal om 20:30 uur plaatsvinden in de Bernhard Haitinkzaal, onder leiding van haar gewaardeerde docent, Frank van de Laar. Yang Yang zal het publiek betoveren met haar virtuositeit en emotionele diepgang tijdens haar uitvoering van Chopins betoverende Rondo Op. 16 en Ravels meesterlijke Le Tombeau de Couperin, Sonate in E klein D. 566 van Schubert en de Vuurvogel (arrangement van G. Agosti) Zie toelichting.


Voor Yang Yang Cai is deze dag niet alleen een recital, maar ook een viering van haar toewijding, passie en artistieke groei. Het belooft een avond te worden vol muzikale pracht en intensiteit, waarbij Yang Yang haar vaardigheden en interpretatieve genialiteit tot uiting zal brengen.


We nodigen u van harte uit om deze speciale gelegenheid bij te wonen en getuige te zijn van het talent en de vastberadenheid van Yang Yang Cai. Mis deze kans niet om te genieten van een avond vol sublieme pianomuziek en om Yang Yang te ondersteunen op haar reis naar artistieke excellentie.








Chopins betoverende Rondo Op. 16 is een prachtig stuk dat de briljante pianotechniek van Chopin laat zien, samen met zijn vermogen om melodieën te creëren die zowel elegant als expressief zijn. Het Rondo combineert virtuositeit met lyrische passages en heeft een levendige en opwindende sfeer. Het is een uitdagend stuk voor pianisten vanwege de snelle passages en de vereiste vingervaardigheid, maar het beloont zowel uitvoerders als luisteraars met zijn schoonheid en energie.


Ravels meesterlijke "Le Tombeau de Couperin" is een eerbetoon aan de muzikale stijl van de Franse barokcomponist François Couperin, maar met een moderne twist. Het stuk bestaat uit een reeks van zes delen die elk zijn opgedragen aan vrienden van Ravel die tijdens de Eerste Wereldoorlog zijn omgekomen. Hoewel het werk is geïnspireerd op de barokmuziek, heeft Ravel het op een zeer eigenzinnige en kleurrijke manier behandeld, met een verfijnde harmonie en een delicate instrumentatie die zijn kenmerkende stijl weergeven. "Le Tombeau de Couperin" is een meesterwerk dat zowel technisch uitdagend als emotioneel diepgaand is, en het blijft een van de meest geliefde composities van Ravel.


De Sonate in E klein, D. 566 van Franz Schubert is een van zijn minder bekende pianosonates, maar niettemin een meesterwerk van diepgaande emotie en muzikale rijkdom. Geschreven in 1817, toont deze sonate Schuberts volwassenheid als componist en zijn vermogen om complexe muzikale ideeën te ontwikkelen.


Het werk opent met een dramatische en krachtige eerste beweging, gekenmerkt door zijn expressieve melodieën en contrasterende thema's. De langzame tweede beweging, in E majeur, biedt een moment van introspectie en lyriek, met een prachtige melodie die zich ontvouwt over een zacht en weemoedig achtergrond. De derde beweging, een scherzo, keert terug naar de energie van de eerste beweging, met sprankelende pianopassages en levendige ritmes. Het stuk sluit af met een krachtige finale die de thema's van het werk op een meeslepende manier herhaalt en tot een bevredigend slotakkoord leidt.


Hoewel de Sonate in E klein D. 566 misschien niet zo vaak wordt uitgevoerd als sommige van Schuberts andere pianosonates, is het toch een belangrijk en indrukwekkend werk dat de diepte van zijn muzikale genie laat zien.


Het arrangement van "De Vuurvogel" door Guido Agosti is een opmerkelijke transformatie van Igor Stravinsky's originele orkestrale werk naar een solo piano stuk. Agosti, zelf een begaafd pianist en componist, slaagde erin om de rijke orkestrale texturen en kleuren van Stravinsky's meesterwerk te behouden, en tegelijkertijd de uitdagingen van het pianospel aan te gaan.


In dit arrangement weet Agosti de krachtige en dramatische elementen van "De Vuurvogel" te behouden, terwijl hij ook subtiele nuances en expressieve mogelijkheden van de piano benut. Hij gebruikt ingenieuze pianotechnieken om de rijke harmonieën, melodische lijnen en ritmische complexiteit van Stravinsky's compositie tot leven te brengen.


Het resultaat is een meeslepend stuk dat zowel uitvoerders als luisteraars betovert met zijn kracht en schoonheid. Agosti's arrangement van "De Vuurvogel" getuigt van zijn diepgaande begrip van zowel de pianistiek als de orkestrale muziek, en blijft een uitdagend en fascinerend werk voor pianisten over de hele wereld.


Redactie e-mailadres: 

info@pianovrienden.nl

Pianovrienden | 2024